ABN AMRO is zondagavond voor de derde keer dit weekeinde getroffen door een DDoS-aanval. Klanten kunnen hierdoor moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal. Zaterdag en zondag werd de bank ook al geplaagd door zo’n cyberaanval. Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Wie er achter de aanvallen zit is niet bekend.

Detailhandel Nederland liet weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) sprak zich er over uit. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat cyberaanvallen voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo’n aanval snel weer in de lucht hebben. (Bron: ANP)

Laat een reactie achter