Capels Dagblad | Start peuteropvang & kleuterklas Koningskwartier Zevenhuizen
mainImage

Start peuteropvang & kleuterklas Koningskwartier Zevenhuizen

3 mei 2021, 12:30 uur
Lokaal

Basisschool ’t Reigerbos en IJsselkids Kinderopvang verbreden het aanbod in het schoolgebouw in de wijk het Koningskwartier in Zevenhuizen. Twee belangrijke veranderingen vanaf het nieuwe schooljaar: de basisschool begint met een kleuterklas en IJsselkids begint naast het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang (BSO) met peuteropvang. Karin de Gooijer, locatiemanager IJsselkids, en Robert den Arend, locatieleider ’t Reigerbos, leggen uit hoe deze samenwerking er in de praktijk uitziet.

“Peuteropvang is het voorportaal van de basisschool”, zegt Robert den Arend. “Ieder kind wil graag leren. Dat begint al in de eerste levensmaand. Aan ons de taak om te zien hoe wij een kind hierin kunnen begeleiden. Wij geven kinderen handvatten en dagen hen uit om te ontdekken en zo te groeien.” Den Arend zit samen met Karin de Gooijer in het lokaal waar straks de peuteropvang zit. Het eerste speelgoed staat al klaar. Karin wijst om zich heen en zegt: “Kinderen kunnen op de peuteropvang van IJsselkids lekker spelen. Maar door het speelgoed dat we aanbieden en door de activiteiten die we doen, leert het kind gelijk die belangrijke basis aan die nodig is op de basisschool. Zo krijgt de taal- en rekenontwikkeling van peuters, dankzij de begeleiding, al in de peuteropvang een enorme boost” Den Arend knikt: “En door die peuteropvang nu in de school te halen, kunnen we dat leren laten aansluiten op wat we op ’t Reigerbos doen.”

Samenwerking
IJsselkids en ’t Reigerbos werken al langere tijd samen. Kinderdagverblijf en BSO Het Welpennest zitten al in de school. Vanaf volgend schooljaar komt daar dus peuteropvang bij. “IJsselkids en ’t Reigerbos willen hetzelfde”, zegt Den Arend. “Wij willen kinderen een veilige en vertrouwde plek bieden. Daarom maken we gebruik van elkaars kennis. Wij weten veel van onderwijs, IJsselkids van jonge kinderen helpen ontwikkelen en wat kinderen na school willen doen.” Hoe ziet de samenwerking er uit? De Gooijer: “We maken flexibel gebruik van elkaars ruimtes, expertises en mogelijkheden en zorgen samen voor dezelfde kinderen. De oudste schoolkinderen ondersteunen bij de opvang van peuters en kleuters. Denk hierbij aan een activiteit zoals voorlezen aan de kleinste, door de oudere kinderen. Goed voor de leesvaardigheid van de oudere schoolkinderen en leuk voor de kleintjes. Ook organiseren we samen feesten en ouderavonden.”

Vastigheid
Ook voor kinderen is de samenwerking fijn. “Kinderen houden van vastigheid”, zegt De Gooijer. “Vanaf de opvang tot en met de basisschool zien de kinderen dankzij de samenwerking dezelfde gezichten. Kinderen kennen bijvoorbeeld hun kleuterjuf al voordat ze naar school gaan. En ’t Reigerbos heeft veel expertise en specialisten op het gebied van gedrag, taal en rekenen. Doordat we de kinderen zowel op school als op de opvang zien, hebben we bovendien een breder beeld van het kind. Zorgcoördinatoren en interne begeleiders delen elkaars adviezen en kennis omtrent de zorg. Daarom vind ik deze samenwerking zo mooi.”

Naadloos aansluiten
“Het is fijn dat ’t Reigerbos en IJsselkids elkaar zo hebben kunnen vinden”, zegt De Gooijer. “Uiteindelijk begint het natuurlijk met twee organisaties die iets aanbieden waar behoefte aan is in de wijk. Wij opvang en ’t Reigerbos basisonderwijs. Met het openen van de peuteropvang en de start van een kleutergroep vervullen we weer een behoefte die er in het Koningskwartier in Zevenhuizen is.” Daar wil Den Arend wel graag wat aan toevoegen. “Doordat we dezelfde visie op kinderen hebben, biedt onze samenwerking wel wat extra’s”, zegt Den Arend bevlogen. “Wij werken met een doorlopende leerlijn die naadloos op elkaar aansluit. Wij leveren kinderen af die in zichzelf geloven en trots zijn op wie zij zijn!” Plezier is voor ons een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Wij streven ernaar dat ieder kind terugkijkt op een fijne tijd bij ons op school en bij onze opvang.