mainImage

Green Friday beweging groeit

24 november 2022, 06:35 uur
Lokaal

Kringloopwarenhuis Het Goed staat vrijdag 25 november weer geheel in het teken van Green Friday. Met een tegendraadse insteek laat Het Goed in haar 31 kringloopwarenhuizen zien aan koopjesjagend Nederland dat het anders kan: leuk én voordelig shoppen – goed voor de klant en duurzamer voor de wereld. Voor een gemiddeld Nederlands huishouden geldt namelijk dat de aankopen van nieuwe spullen maar liefst een derde deel bedraagt van de totale CO2-uitstoot. Met Green Friday wil Het Goed vooral de positieve impact van tweedehands shoppen benadrukken. Want één kilogram hergebruik staat gelijk aan één kilogram CO2-besparing.

Door bewuster te consumeren en minder nieuw te kopen, draag je een steentje bij aan de oplossing van de klimaatcrisis. Directeur van Het Goed Willem van Rijn: ‘Wij zijn absoluut voor shopplezier. En wat ons betreft is dat het grootst als je spullen een tweede leven geeft. Dat willen we graag iedereen meegeven met Green Friday. Door hergebruik realiseren we serieuze impact. Dankzij onze klanten hebben we in 2022 al meer dan 26 miljoen kilo CO2 bespaard. Dat staat gelijk aan de CO2 opname van 3.5 miljoen bomen’. Daarom is de Green Friday-inhaker van Het Goed: 1=1. Eén kilogram hergebruik staat gelijk aan één kilogram CO2-besparing.

CO2-uitstoot moet omlaag
‘We moeten echt minder nieuwe spullen kopen’, vervolgt van Rijn. ‘Dit is geen tijd voor Black Friday, waarin mensen massaal worden aangemoedigd om te kopen. Voor een gemiddeld Nederlands huishouden geldt dat de aankopen van nieuwe spullen maar liefst een derde deel bedraagt van de totale CO2-uitstoot*. Dat is meer dan het aandeel van autorijden, vliegen of vlees eten. Als consument kun je dus zelf veel doen om je ecologische voetafdruk kleiner te maken.’

Green Friday beweging groeit
Van Rijn vult aan ‘Als koploper in tweedehands retail was Het Goed 5 jaar geleden de grondlegger van Green Friday in Nederland. De verwachting is dat in 2022 meer retailers dan ooit zich zullen aansluiten bij de Green Friday beweging en een tegengeluid zullen laten horen. Het is fantastisch om te zien dat de bewustwording groeit. We zien het aantal bezoekers aan onze kringloopwarenhuizen stijgen. Samen zetten we een groene beweging in gang en maken we van tweedehands shoppen de eerste keuze. Samen maken we het groen’.

Ludieke Green Friday raad & win-actie
Om de klant bewust te maken van de CO2-besparing kan iedere klant op vrijdag 25 november meedoen aan een speciale winactie: ‘raad het gewicht van jouw gevulde winkelmandje’. Heb je het goed, dan neem je de inhoud gratis mee naar huis. Een mooie manier om de milieu-impact met klanten te delen en het is direct duidelijk hoeveel CO2-uitstoot is bespaard door tweedehands te shoppen. Dat is shoppen met een Goed gevoel.

Over Het Goed
Het Goed is een sociale onderneming met 31 eigentijdse kringloopwarenhuizen en 5 textielsorteercentra door heel Nederland. Vanuit de missie ‘werk maken door hergebruik’ zet Het Goed zich samen met gemeenten en andere partners in voor een inclusieve en circulaire samenleving. Dagelijks biedt Het Goed aan honderden mensen passend werk en wordt aan ruim 30.000 stuks een tweede leven gegeven. In totaal heeft Het Goed (voor en achter de schermen) ruim 1600 medewerkers. Met haar aantrekkelijke, frisse uitstraling, ruime aanbod en goede service trekken de kringloopwarenhuizen van Het Goed meer dan 4 miljoen klanten per jaar. Het Goed is PSO-gecertificeerd.


Foto: Pixabay